بلاکچین چیست؟
  • افروز یعقوبی
  • 1400-08-25

بلاکچین چیست؟

بلاکچین مانند یک سیستم عامل است که ارزهای دیجیتال مانند یک نرم افزار بر روی آن اجرا می‌شوند. داده‌ها و تراکنش‌ها به صورت رمزنگاری شده و به شکل زنجیره‌ای از بلاک‌ها در شبکه قرار می‌گیرند. داده‌ها در باکچین بین گره‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند. درواقع وقتی یک گره به شبکه بلاکچین اضافه می‌شود، یک نسخه از کل داده را دریافت می‌کند. درواقع تمامی گره‌ها داده‌های یکسانی دارند و هرگونه تغییر تنها درصورت تایید اکثریت گره‌ها قابل قبول خواهد بود.

مفاهیم اصلی در بلاکچین

در ادامه با مفاهیم و اصطلاخات مربوط به بلاکچین بیشتر اشنا خواهیم شد.

مفهوم بلاک در بلاکچین

بلاک یا بلوک درواقع اصطلاحی در بلاکچین است که داده‌های مربوط به یک عملیات یا یک موجودیت در آن ذخیره می‌شوند. این داده‌ها ممکن است اطلاعات مربوط به یک تراکنش مالی باشند، یا اطلاعات شخصی یک کاربر و ... . در هر بلاک علاوه بر اطلاعات مذکور یک رکورد دیگر وجود دارد که در آن هش بلاک قبلی وجود دارد. درواقع با این عنصر بلاک‌ها به یک دیگر متصل هستند. اما یک هش دیگر هم برای لاک وجود دارد و آن هش کل بلاک است. یعنی تمام اطلاعات مربوط به یک بلاک نیز خود به صورت یک هش درخواهد آمد. این هش از هرگونه تغییر در اطلاعات بلاک‌ها جلوگیری می‌کند. زیرا با هر تغییر در اطلاعات بلاک، هش بلاک دچار تغییر خواهد شد و از آنجا که بلاک‌ها به صورت زنجیره‌وار با هش بلاک قبلی به همدیگر متصل هستند، این تغییر هش باعث گسستگی زنجیره خواهد شد و اعتبار آن زنجیره از بین خواهد رفت.

مفهوم هش (Hash) در بلاکچین

همان طور که در بالا توضیح دادیم، اطلاعات به صورت رمزنگاری شده یا هش شده در شبکه بلاکچین ذخیره می‌شوند. به داده رمزنگاری شده بلاک‌های شبکه هش گفته می‌شود

مفهوم گره (Node) در بلاکچین

به هر کامپیوتر یا سروری که به شبکه بلاکچین متصل شود و یک نسخه از اطلاعات شبکه را دریافت کند، گره یا node می‌گویند. درواقع شبکه بلاکچین یک شبکه غیر متمرکز می‌باشد و هیچ سرور مرکزی وجود ندارد. داده‌ها و اطلاعات شبکه توسط گره‌ها کنترل می‌شود.

نتیجه گیری

امروز به طور خلاصه با بلاکچین آشنا شدیم. در مطالب بعدی بیشتر در مورد این تکنولوژی توضیح خواهیم داد. در مقاله بلاچین چیست یاد گرفتیم که داده‌ها به صورت رمزنگاری شده در قالب بلاک‌های داده در شبکه بلاکچین ذخیره می‌شوند. بلاکچین به صورت شبکه غیر متمرکز پیاده می‌شود و وظیفه کنترل اطلاعات بر عهده گره‌ها می‌باشد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

با دنبال کردن ما در شبکه های اجتماعی از آخرین رویدادها و تخفیف ها باخبر شوید