مقایسه Django و Flask
  • افروز یعقوبی
  • 1400-09-28

مقایسه Django و Flask

برنامه نویسان پایتون قطعا تا حالا چند باری اسم فریم ورک‌های Django و Flask را شنیده‌اند. قبل از هر چیز باید بدانیم که هر دوی این فریم ورک ها در حقیقت ابزارهایی برای برقراری ارتباط وب پیج‌ها با سرور هستند. این فریم ورک ها آدرس‌هایی که در آدرس بار مرورگر مینویسیم یا در بدنه صفحه صدا میکنیم، به متدهایی پایتونی که در سمت سرور نوشته‌ایم مپ می‌کنند. در این مقاله به صورت مختصر به مقایسه Django و Flask می‌پردازیم.

Django یک فریم ورک فول استک و مبتنی بر پایتون است. پروژه‌ها در Django با سرعت و بهینه توسعه پیدا می‌کنند. این فریم ورک رایگان و متن باز است. Flask در واقع یک میکروفریمورک WSGI (Web Server Gateway Interface) است. Flask به شما کمک می‌کند راحت‌تر و سریع‌تر برنامه نویسی کنید.

مقایسه Django و Flask

  • دیتابیس : Django برای برنامه‌هایی که به بانک اطلاعاتی یا دیتابیس های SQLite، PostgreSQL، MySQL یا Oracle نیاز دارد مناسب است اما برای برنامه‌هایی که با دیتابیس NoSQL نوشته شود فریم ورک Flask مناسب است.

  • اندازه پروژه: Flask برای پروژه ‌های کوچک‌تر و پیچیده ‌تر که دارای دامنه مشخص و طول عمر کوتاه ‌تر هستند، مناسب است اما Django برای مدیریت پروژه‌های بزرگ‌تر با تیم‌های بزرگ‌تر که دارای طول عمر بیشتر و پتانسیل رشد زیادی هستند، مناسب‌تر است.
  • طرح پروژه: Flask به صورت دلخواه استفاده می‌شود. Django از یک ساختار ثابت استفاده می‌کند.
  • نوع برنامه: Django در ایجاد برنامه‌های وب با امکانات کامل و server-side templating بسیار خوب عمل می‌کند.Django همراه با Django REST Framework نیز به‌خوبی کار می‌کند.
  • RESTful API:  یکی از محبوب‌ترین پکیج‌های جنگو، DRF  است که فریم‌ورکی برای ارائه مدل‌های Django ازطریق RESTful interface به‌حساب می‌آید. DRF همه موارد مانند view، serializers، validation، auth و موارد دیگری مانند browsable API، versioning، caching که برای ساخت سریع و آسان APIها استفاده می‌شود را شامل می‌شود. همچنین Flask دارای چند اکستنشن‌ خوب مانند Flask-RESTful، Flask-Classful، Flask-RESTPlus برای viewها و Flask-Marshmallow برای Serialization و Flask-JWT، Flask-JWT-Extended برای احراز هویت است.

  • عملکرد: عملکرد flask از django بخاطر کوچک‌تر بودن کمی بهتر است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

با دنبال کردن ما در شبکه های اجتماعی از آخرین رویدادها و تخفیف ها باخبر شوید