متاورس چیست؟
  • افروز یعقوبی
  • 1400-09-28

متاورس چیست؟

متاورس چیست و چه کاربردی دارد؟ متاورس از دو واژه Meta به معنای فراتر و Universe به معنای جهان تشکیل شده است که در مجموع معنای فرا جهان را خلق کرده است. واژه متاورس ابتدا در کتاب Snow crash با نویسندگی Neal Stephenson به متاورس داده است. در سال 1992 این واژه به کار برده شده بود و آن را دنیای مجازی سه بعدی متشکل از مردمان واقعی تعریف کرده بود.

Metavers شبکه ای گسترده از جهان‌ها و شبیه سازی‌های سه بعدی پایدار است و می‌توان آن را نسل بعدی اینترنت شناخت. این دنیای مجازی را می‌توان توسط هدست‌های مجازی، رایانه گوشی هوشمند و کنسول‌های بازی مورد استفاده قرار داد.

در حال حاضر متاورس را می‌توان در بازی های ویدیویی و playstationVR&VRchat مورد استفاده قرار داد. شرکت هایی همچون اپیک گیمز، روبلاکس،  مایکروسافت و متا در حال سرمایه گذاری بر روی متاورس هستند.

تکنولوژی در آینده نوع زندگی مارا به کلی تغییر می‌دهد همانند تلفن‌های همراه که در ابتدا کاملا غیر قابل باور و خیالی بودند ولی امروزه جزو عادی‌ترین تکنولوژی‌ها به شمار می‌روند.

نقص‌ها و خطرات احتمالی Metavers

متاورس فناوی نو ساخت است بنابراین به اندازه کافی درباره تاثیرات فیزیکی و روانشناختی آن تحقیق نشده است. متاورس ممکن است انسان را از اجتماع دور کند و باعث تنهایی، افسردگی و یا خشونت در افراد شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد مشکلات اجتماعی جدیدی بشود و بر جوانان تاثیرات منفی بگذارد و برای آن‌ها اعتیاد آور باشد.

مزایای Metavers

متاورس به عنوان جایگزین اینترنت اقدام کرده است بنابراین نسبت به اینترنت کنونی برتری دارد. متاورس به کاربران خود این امکان را می‌دهد که محتوای دلخواهشان را به صورت آزادانه در سرتا سر پلتفرم توزیع کنند و محتوای دلخواهی که ایجاد کردند را به پلتفرم دیگری انتقال دهند. در متاورس نیازی نیست که شما به صورت جداگانه انواع پلتفرم‌هایی مانند تلگرام،  فیسبوک،  تویترو...را داشته باشید. شما در متاورس یک آواتار دارید و می‌توانید به کمک آن در همه جا حضور داشته باشید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

با دنبال کردن ما در شبکه های اجتماعی از آخرین رویدادها و تخفیف ها باخبر شوید